Boost Your Teens' Higher Order Thinking through Reading

Тетяна Шелепко
Cambridge ELT Consultant
Процедура уроку читання зазвичай має типовий формат
Pre-reading завдання спрямовані на зацікавлення текстом і підготовку учнів через ознайомлення з ключовою лексикою або загальною інформацією. Під час читання учні виконують завдання, що допомагають продемонструвати розуміння прочитаного. Ці завдання організовані від простих до складніших і також сприяють розвитку таких навичок, як читання для загального розуміння, детальне читання та читання з метою інтерпретації інформації. Нарешті, після читання учні виконують додаткові вправи на говоріння або фокусування на мовних аспектах.
.png)
Чи змінюються потреби учнів у читанні на різних рівнях?
Якщо простежити розвиток учнів від рівня A1 або A2 до впевненого володіння мовою на рівні B1+ і вище, загальна структура уроків читання суттєво не змінюється. Проте характер потреб учнів щодо читання може поступово змінюватися.
На нижчих рівнях етап перед читанням часто є важливішим. Учні мають менший словниковий запас, тому викладачам потрібно ретельно продумувати, яку основну інформацію варто надати, щоб допомогти їм зрозуміти текст. Також необхідно визначити, які слова й вирази можуть бути складними, і вирішити, як їх попередньо пояснити. Така підготовка допомагає учням читати текст з достатньою швидкістю вже при першому ознайомленні.
На вищих рівнях pre-reading завдання залишаються важливими, але не потребують такої ретельної підготовки. Зі зростанням рівня володіння мовою студенти стають більш самостійними читачами та критично оцінюють текст. Також очікується, що вони автоматично застосовуватимуть стратегії читання, яким навчалися на нижчих рівнях, наприклад, вгадування значення нових слів із контексту або обдумування змісту тексту на проміжному етапі читання.

Чи означає це, що уроки читання суттєво відрізняються?
Типи завдань, які використовуються на нижчих рівнях, можуть бути застосовані й на вищих рівнях, і навпаки. Головна різниця – у розподілі часу та акцентах. На нижчих рівнях більше уваги приділяється підготовчим завданням, тоді як на вищих рівнях може бути більше вправ, що виконуються безпосередньо під час читання.
Які є ідеї для pre-reading завдань на нижчих рівнях?
Популярним методом є використання візуальних матеріалів, які учні обговорюють у парах або малих групах. Вчитель, слухаючи учнів, може оцінити їхні початкові знання з теми й пояснити ключові моменти або нову лексику. Така діяльність також активує загальні знання учнів.
Ще одним варіантом є читання вголос короткого підсумку тексту, після чого учні можуть ставити запитання до викладача. Підсумок має містити не більше трьох-чотирьох речень і включати основні події або ідеї тексту. Потім студенти в парах або групах формулюють запитання. Це завдання допомагає зосередитися на змісті тексту, а не лише на його загальній темі, а також надає додаткову мовну практику в слуханні та говорінні. Після обговорення студенти можуть прогнозувати зміст тексту й читати його для перевірки своїх припущень.

Які є ідеї для завдань під час читання на вищих рівнях?
Навчальні підручники зазвичай пропонують різноманітні вправи під час читання, такі як запитання на розуміння, твердження «true/false», тестові запитання з варіантами відповідей, завершення речень і ведення нотаток. Хоча такі завдання корисні для перевірки розуміння, вони не завжди сприяють розвитку самостійності у читанні.
У своїй книзі "Teaching and Developing Reading Skills" автор Пітер Воткінс пропонує цікаву альтернативу: використання символів для реакції на текст. Учні позначають уривки тексту символами, що відображають їхнє ставлення: наприклад, ✓ – я згоден/згодна з цим, ? – я не розумію, ! – це несподівано/шокуюче.
Ще один варіант – створення учнями власних завдань для читання. Після першого ознайомлення з текстом студенти в парах розробляють запитання для іншої пари. Варто дати їм орієнтири, на що звернути увагу: деталі, авторську думку, приховану інформацію тощо. Важливо пояснити, що завдання має стосуватися конкретної інформації в тексті, а не загальних тем поза його межами.

Якщо ви любите читати з учнями та хочете збагатити стандартну програму, пропоновану курсами, пропонуємо вам звернути увагу на THiNK Second Edition, адже до кожного рівня він має розробки з додаткового читання літератури. Ці розробки знаходяться на платформі Cambridge One в папці Teachers’ Resources \\ Literature і спрямовані на засвоєння і збагачення знань, набутих протягом кожної теми, а також містять нестандартні завдання. Перегляньте приклади завдань і рекомендацій для вчителя нижче:
Literature Student’s Worksheet
Тетяна Шелепко
+380673821181
Читайте також:
Англійська мова як медіум міжкультурної комунікації
Best Articles for THiNK teachers
Creative Writing: Getting Students to Write with Pleasure
Teach Students to Own the Language
THiNK Second Edition: Методичні ресурси
Рекомендуємо ознайомитися
Готові матеріали для уроків англійської в початковій школі
Пошук якісних, відповідних віку та програмі матеріалів може стати справжнім викликом
Граматика через сторітелінг: сучасний підхід до викладання німецької мови
Граматика є важливою частиною вивчення будь-якої мови, включаючи німецьку.
Сучасні інструменти для викладання англійської у 3 класі
Використовуйте всі можливості електронних додатків для цікавих і продуктивних уроків!