Англійська мова як медіум міжкультурної комунікації

Тетяна Шелепко
Cambridge ELT Consultant
Англійська мова – це основа спілкування в навчальних і професійних середовищах у всьому світі. Однак, окрім знання самої мови, необхідно налагоджувати уміння учнів комунікувати. Саме уроки англійської мови є платформою для знайомства учнів з різними культурами й власним умінням взаємодіяти з цими культурами.
Водночас починати варто з підходу, де англійська стає не так предметом вивчення, як засобом (або ж медіумом) навчання, тоді як предметом може бути суть, закладена в текст, відео, аудіо чи проєктну діяльність. Така зміна погляду на вивчення англійської необхідна для вчителя, аби тримати в фокусі важливу думку, з якою щодня проводитимуться уроки – англійська мова як така не може бути остаточною метою навчання, а інструментом для розвитку мислення, комунікації, співпраці, соціальних взаємодій і стратегій особистісного розвитку.
Існує такий підхід у викладанні англійської мови – English as the Medium of Learning (EML). Команда науковців з Cambridge розробили для вчителів дві статті з методичними рекомендаціями для втілення такого підходу. Крім того, Cambridge широко використовує такий підхід у навчальних курсах і пропонує методичну літературу, що допоможе вчителю зростати професійно в цьому напрямку:
Навчально-методичні комплекси від дошкільнят до старшої школи
Pippa and Pop \Огляд Pippa and Pop
Super Minds Second Edition \Огляд Super Minds\
Kid’s Box New Generation \Огляд Kid’s Box\
THiNK Second Edition \Огляд THiNK\
Професійний розвиток вчителя
A Course in English Language Teaching
101 Tips for Teaching Teenagers
Personalizing Language Learning
Ключові підходи до EML:
- Двомовна освіта: Викладання та вивчення предметів двома мовами, з різним розподілом часу на кожну мову.
- Навчання на основі змісту (CBI): Поєднання мети вивчення мови та змісту, з різним акцентом залежно від контексту.
- Англійська як мова викладання (EMI): Використання англійської мови для викладання інших предметів.
- Інтегроване навчання змісту та мови (CLIL): Інтеграція вивчення змісту та мови, використовуючи концептуально відповідний предметний матеріал.
Переваги EML:
- Розвиток мови: Учні засвоюють широкий спектр мовних засобів, включаючи предметну лексику та граматику, що може покращити їхнє загальне володіння англійською мовою.
- Змістовне навчання: Вивчення предметних понять англійською мовою може доповнити та поглибити розуміння учнями предметного матеріалу.
- Мотивація: Вивчення предметів англійською мовою може бути мотиваційним як для вчителів, так і для учнів, що призводить до глибшої концентрації та залучення.
- Підвищення впевненості: Успішне спілкування предметними знаннями англійською мовою може підвищити впевненість учнів у використанні мови.
- Ефективне мислення: EML може сприяти розвитку критичного та творчого мислення, оскільки учні повинні обробляти інформацію та висловлювати ідеї новою мовою.
Виклики EML:
- Мова вчителя: Вчителі повинні мати високий рівень володіння англійською мовою, щоб ефективно викладати предмети цією мовою.
- Мова учня: Учні можуть мати труднощі з розумінням та продукуванням предметної мови, що вимагає додаткової підтримки.
- Знання предметного змісту: Вчителі повинні мати глибоке розуміння предметного матеріалу, щоб ефективно викладати його англійською мовою.
- Методологія: Адаптація методів викладання до контексту EML може бути складною, вимагаючи ретельного планування та добору матеріалів.
Ефективні стратегії для EML:
- Пояснення: Вчителі повинні вміти чітко та лаконічно пояснювати предметну термінологію.
- Запитання: Ставити питання, що стимулюють мислення вищого рівня, може зробити навчання більш змістовним.
- Відповіді, управління та моделювання: Вчителі повинні бути готові відповідати на запитання учнів, ефективно керувати класом та моделювати правильне використання мови.
- Планування: Чіткі цілі, відповідні матеріали та міжпредметні зв'язки є важливими для ефективних уроків EML.
- Стратегії підтримки: Різні стратегії підтримки, такі як візуальні органайзери, мовні заготовки та банки слів, можуть допомогти учням зрозуміти та продукувати предметну мову.
- Оцінювання учнів: Поточне формувальне оцінювання може допомогти вчителям відстежувати прогрес учнів та планувати майбутні уроки.
Враховуючи ці ключові аспекти EML, педагоги можуть створити ефективне навчальне середовище, яке сприяє як засвоєнню предметних знань, так і розвитку англійської мови. Як практично втілювати такі підходи описано в розробках нижче.
Для додаткової інформації чи організації безкоштовного тренінгу чи вебінару для вашого навчального закладу звертайтесь до методиста Cambridge:
Тетяна Шелепко
+380673821181
Рекомендуємо ознайомитися
Запрошуємо вчителів англійської 20 березня на вебінар «The Power of Study Material Choice»
Вибір правильних навчальних матеріалів — ключ до успішного навчання.
Запрошуємо на онлайн-конференцію «Linguist United Conference Ukraine 2025» ️
Час повернутися до основ з міжнародними лідерами мовної освіти!
Prepare та Full Blast Plus: сучасні курси англійської для 8 класу
Комплексні рішення для вчителів англійської мови