Від кліпового до критичного мислення
Однією з найскладніших проблем викладання сьогодні вчителі називають проблеми з увагою та концентрацією в учнів. Часто однією з причин називають кліпове мислення. Що ж таке «кліпове мислення»?
Такий термін з’явився ще наприкінці 1990-х років і пов’язаний він зі сприйняттям інформації за допомогою коротких візуальних відрізків певного матеріалу, часто змонтованих в певну послідовність, що полегшує сприйняття інформації, однак не сприяє її засвоєнню. Увага при кліповому мисленні швидко перемикається з однієї картинки на іншу, однак мозок не встигає обробити інформацію і вибудувати причинно-наслідкові зв’язки самостійно.
Таким чином, навколишнє середовище також сприймається, як ряд непов’язаних подій, а не як повна картина світу. Увага розпорошується і потребує швидких змін ситуацій. Ця проблема стосується не лише дітей, а й дорослих, адже сучасний потік інформації занадто потужний, щоб мозок встигав його обробляти.
Кліпове мислення протилежне критичному мисленню, де задача — уповільнитись і обробити зв’язки між зображеннями, відрізками інформації, подіями, аби встановити причини та наслідки. На жаль, сучасне життя пропонує нам умови, де кліпове мислення стало звичкою, однак є інструменти роботи з уповільненням мисленнєвого процесу і пошуком можливості критично оцінювати інформацію. Зокрема це пов’язано із переключенням з візуальної уваги на аудіальну, наприклад.
Так, завдання по типу «Закрийте очі, послухайте історію, а потім намалюйте, що ви почули» допоможе учням зосередитись і в уяві вибудувати певну історію, виділивши з неї основне на малюнку. Такі завдання неодноразово зустрічаються в підручнику Super Minds Ukrainian Edition.
У роботі з підлітками, які вже звикли до кліповості, можемо використовувати цей тип мислення для обернення. Так, наприклад, підручник Prepare Ukrainian Edition побудований за принципом швидкої зміни тем, але всі ці теми об’єднуються в довгі тематичні блоки, в основі яких лежить формування певної компетентності. Зокрема учні в одному блоці можуть вивчати теми «Одяг», «Покупки», «Їжа», «Технології», але всі ці теми об’єднані певними граматичними конструкціями та схожими мовленнєвими ситуаціями, а також компетентністю «Відповідального споживання».
Так, підручники, розроблені для НУШ Кембриджським університетом та адаптовані видавництвом «Лінгвіст», спрямовані на зміщення фокуса з короткострокового вивчення мови для оцінки чи складання іспиту на вивчення мовних інструментів для розв'язання задач та розвитку мислення.
Читати попередні лайфхаки:
Для вчителів середньої школи:
Лайфхак 2. Чи на часі професійний розвиток вчителя?
Лайфхак 3. З чого починати роботу з підручником Prepare Ukrainian Edition
Лайфхак 4. Back to School Checklist
Лайфхак 5. Епоха комунікації та Prepare Ukrainian Edition
Лайфхак 6. Топ 3 завдань для розвитку самостійності п’ятикласників
Лайфхак 7. Топ 3 завдань для розвитку цифрової грамотності учнів
Лайфхак 8. Відгуки вчителів на курс Prepare Ukrainian Edition
Лайфхак 9. Цифрова грамотність: Поширення інформації та спілкування онлайн
Лайфхак 10. Співпраця і відповідальність підлітків
Брошура «Чому варто обирати Prepare Ukrainian Edition»
Лайфхак 11. Як поєднується індуктивне вивчення граматики та критичне мислення?
Лайфхак 12. Що варто знати вчителю 6 класів НУШ для вдалого вибору підручника?
Для вчителів початкової школи:
Лайфхак 1. Нові шляхи викладання в 1 класах НУШ
Лайфхак 2. Чому варто обрати Super Minds Ukrainian Edition
Лайфхак 3. Розвиток мислення через сторітелінг
Рекомендуємо ознайомитися
Media Literacy in ESL Teaching
У цій статті розглядається значення медіаграмотності у викладанні ESL, її визначення, вплив і застосування на практиці.
Mediation, Media Literacy and More in our autumn 'to watch' list
Не встигли взяти участь у вебінарах цієї осені?
Підсумки конкурсу «Розшифровуємо культурі коди разом!»
Щиро дякуємо всім учасникам за активність та креативні роботи.