ЧОМУ І ЯК КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ ДОПОМАГАЄ У ВИВЧЕННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ?
Автор: Діана Головань - методист компанії "Лінгвіст"
А чи замислювались ви, чому так багато уваги приділяється навичкам критичного мислення останнім часом? Чому про це всі мовчали, а за останні 5 років не говорить лише лінивий? Часи змінюються, раніше ми вірили тому, що пишуть підручники. А тепер? А тепер інформації навколо нас настільки багато, що вміння критично оцінити весь потік, що лине на нас щодня – це запорука психологічного спокою.
Вміння мислити критично – життєво-необхідна навичка, і нам, і нашим учням. Ця навичка передбачає, що ми не приймаємо на віру всі факти навколо нас, а ставимо запитання, розглядаємо альтернативні думки, розуміємо, що світ не просто чорне та біле, а має безліч відтінків.
А що ж з іноземними мовами? Які бонуси чекають на наших учнів у разі вміння критично сприймати та аналізувати інформацію?
1. Краще запам'ятовування та розуміння матеріалу
Чому?
Вивчення мови набуває більш розгорнутого характеру, коли наші учні починають вчитись вдумливо.
Як?
Завдання 1
Як відрізняються наступні ситуації?
Ситуація 1. Вчитель розповідає правило, учні виконують вправи на закріплення нового знання, потім роблять спроби використати правило у вільному мовленні, складаючи речення або діалог.
Ситуація 2. Вчитель дає змогу учням помітити закономірності та дозволяє поставити стільки запитань, скільки треба, щоб зрозуміти, як працює правило. Потім учитель разом з учнями складає правило, учні виконують вправи для закріплення і роблять спроби використати правило у вільному мовленні, обговорюючи власний досвід.
· Де активність учнів вища?
· Що відбудеться, якщо ситуацію 2 повторювати кожного разу?
(Порівняйте свої ідеї з нашими наприкінці статті)
2. Мотивація
Чому?
Ви прочитали цю статтю. Що ви будете з нею робити? Як ви будете обговорювати її з колегами? За прикладом завдань з підручника типу, «дай відповідь: правда чи ні», «яку ситуацію описує автор у 2 рядку?» Або ви будете висловлювати свою думку, наводити приклади на захист чи проти точки зору автора статті? Для того, щоб щось стало нашим, потрібно пропустити його через призму власного досвіду.
Як?
Схожа ситуація і з завданнями у класі, обговорення головної думки та власного ставлення до неї може стимулювати більше дискусій і розмов, подальший інтерес до предмету, ніж виконання вправ та обговорення відповідей на прості запитання до змісту прочитаного.
3. Самостійність та самооцінювання
Чому?
Ми навчаємо учнів заглиблюватись у суть запитань, помічати зв'язки між предметами та явищами. Це сприяє тому, що учні звикають брати відповідальність за свої знання. В результаті ми навчаємо їх порівнювати себе сьогоднішнього із собою вчорашнім, розуміти свої сильні та слабкі сторони.
Як?
Цьому сприяють завдання, де учні обговорюють власний досвід, ставлять себе на місце героя прочитаного тексту, порівнюють прочитане із реальним життям, відповідають на твердження секції I can, що часто знаходяться у підручниках в розділі «Revision» .
4. Навички, що допоможуть скласти іспити
Чому?
А тепер, про те, що чекає на учнів наприкінці навчального курсу – іспити. Не лише досконале знання англійської – запорука успіху у випускному випробуванні. Ми навчаємо аналізувати тексти, шукати головну думку, аргументувати власну думку, формуємо вміння аналізувати мову, саме це допомагає учням стати свідомими користувачами мови.
Як?
А якщо ми будемо навчати учнів не лише давати відповіді, а і ставити запитання до прочитаного тексту? Розуміння тексту виходить на більш свідомий рівень.
Додаткові ресурси за темою:
Стаття Andrew Walkley Giving Student`s a Voice: Six Critical Thinking Tips
Вебінар Hugh Dellar та Andrew Walkley Giving students a voice: Critical Thinking in the ELT classroom
Пропоновані відповіді на завдання 1:
· Де активність учнів більша?
Другий варіант передбачає більшу активність учнів, адже вони ставлять запитання, пробують давати свої пояснення, разом з вчителем виводять правило. Важливо на цьому етапі не критикувати учнів, а створити атмосферу довіри, де кожна думка має цінність і допомоги учням дійти до істини за допомогою запитань.
· Що відбудеться, якщо ситуацію 2 повторювати кожного разу?
Така ситуація допоможе учням стати активними учасниками навчального процесу. І згодом вчитель почує «Ні, не кажіть відповідь, ми зараз самі здогадаємось». Так, учні зрозуміють, що навчання не обмежується лише уроком, вони стануть тими, хто прагне постійно вчитись і вдосконалюватись.
А як ви спонукаєте розвиток критичного мислення на уроках англійської мови?
Рекомендуємо ознайомитися
Young Stars + ELT Platform = успіх ваших учнів!
Використовуйте онлайн платформу ELT Platform для доповнення матеріалів підручника Young Stars
Онлайн-конференція для вчителів англійської мови початкових класів
Запрошуємо вчителів англійської мови початкових класів на онлайн-конференцію від видавництва National Geographic Learning та компанії «Лінгвіст».
Pronunciation and Early Literacy in the Pre-School Education
У цій статті ми поговоримо про фонологічну усвідомленість і те, як спонукати найменших учнів чути риси різних звуків і практикувати фонеми англійської мови.