МЕТОДИЧНА СТАТТЯ "THINK BEYOND LANGUAGE: ЯК ВТІЛЮВАТИ ЦЕЙ ПРИНЦИП У НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ІЗ ПІДЛІТКАМИ"

Автор: Тетяна Шелепко - методист Cambridge University Press в Україні
Мислити поза мовою. Чи можливо таке взагалі та про що хочуть сказати автори підручників чи методик, коли вживають цю фразу? Звісно, мова нерозривно пов’язана з мисленнєвими процесами й навпаки. Ми часто можемо почути від учнів і загалом від осіб, що знають чи вивчають декілька мов, що є одна мова, якою вони мислять і важко говорити іншою, адже водночас відбувається ще й процес перекладу.
Однак, мова – це основний, але не єдиний фактор мисленнєвих процесів. Ми часто спостерігаємо себе в ситуаціях, коли мовою неможливо пояснити певні почуття чи явища, а особливо філософські чи моральні категорії. Що ж мають на увазі автори підручника THiNK, зокрема, коли в основу кампанії ставлять Think Beyond Language?
По-перше, мова – це ключ до пізнання культурної ідентичності соціальної групи (тобто народу), мову якої ми вчимо. Це значить, що неможливо вивчати мову лише як систему, набори правил і структур. Ці правила і структури є лише наслідками типу мислення носіїв мови. Виходячи з цього, необхідно учнів навчати мислити інакше, ширше, вчити їх присвоювати собі цілі фрази, створювати та визначати ситуації, в яких ці фрази застосовуються, а не лише шукати еквіваленти в перекладі на іншу мову, адже будь-який мовний бар’єр зумовлений в першу чергу культурним бар’єром.
По-друге, на уроках мови ми пізнаємо не лише нові слова чи будову речень. Ми працюємо з текстами, історіями, спілкуванням, а значить приміряємо це на себе і пізнаємо себе та наше оточення. Мислення виходить за рамки мови в емоційно-чуттєвій та морально-ціннісній сфері. За Говардом Гарднером, та його теорією множинних інтелектів – інтерперсональний та інтраперсональний інтелекти стоять на рівні з лінгвістичним чи математичним, а значить урок мови – це й урок спілкування з собою та іншими.
По третє, сфера розвитку мовних компетентностей лежить в одній площині, а сфера розвитку життєвих компетентностей – в іншій, хоч вони й тісно пов’язані, особливо на уроках мови. Для розвитку життєвих компетентностей необхідні ширші умови, що виходять за межі будови мови в площину контенту і контексту.
З огляду на вищезгадані пункти, ми можемо визначити, що матеріали для втілення принципу Think Beyond Language мають бути автентичними, тобто нести в собі культурний код мови носія; розвивати психологічні аспекти учнів – саморефлексію, увагу, уяву, емоційну сферу поряд з інтелектуальною; розвивати життєві компетентності – критичне, креативне мислення, спілкування, співпрацю, соціальну відповідальність та уміння вчитись протягом життя.
Такий контент і контекст ви можете знайти саме в підручнику "THiNK", що відтепер доступний із брошурою "THiNK About Ukraine".
Рекомендуємо ознайомитися
Три літні вебінари, які змінять ваші уроки у вересні
Літо — ідеальний час, щоб надихнутись свіжими ідеями
Top Books for Cambridge Exam Preparation
Кембриджські іспити повернулись в Україну, а значить пора подумати про якісну підготовку й автентичні матеріали.
Безплатний вебінар для вчителів англійської мови 17.06.2025 від видавництва MM Publications
Запрошуємо вас на вебінар «Why Good Students Fail at Use of English (And What You Can Do About It)»