МЕТОДИЧНА СТАТТЯ “РОЗВИТОК ФОНЕМАТИЧНОГО СЛУХУ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ”
Автор: Діана Головань - методист компанії Лінгвіст
Ще до того, як ми починаємо вчити учнів читати, їм потрібно опанувати корисні вміння. Одним з таких є розвиток фонематичного слуху. Це передумова успіху у навчанні читанню.
Сьогодні розберемо найбільш поширені запитання, особливо серед вчителів – початківців.
Чому важливо розвивати фонематичний слух?
Фонематичний слух – це не тільки здатність розрізняти звуки, але й розуміння того, що слова складаються зі звуків. Зазвичай, такий вид слуху розвивають ще з дошкільного віку, проте не у всіх є можливість звернути увагу на іноземну мову.
Коли учні мають уявлення про звуки, їм буде значно простіше зрозуміти, що різні звуки позначаються різними літерами або їх комбінаціями. Окрім цього, це безпосередньо впливає на вимову та вміння письма.
Що робити викладачу на уроках англійської для розвитку фонематичного слуху?
Ми зібрали найкорисніші поради для вас.
- 1. Виконувати ці вправи систематично, тобто кожного уроку.
- 2. Започаткувати рутину для такого виду вправ.
Наприклад, присвячувати іграм 5-7 хвилин на початку кожного уроку, створити спеціальну «магічну» коробку, або теку, у якій живуть звуки.
- Підготувати картки з малюнками або фотографіями слів, які містять потрібні звуки. Важливо, щоб учні знали ці слова.
- Повторювати ігри та вправи, що подобаються учням та періодично доповнювати новими завданнями.
- Доповнювати вправи рухами, маніпуляціями, щоб активізувати різні канали сприйняття.
- Слухати й вивчати різні пісні, віршики та скоромовки, що містять звуки, на які звертали увагу на уроці.
Які вправи та ігри підходять?
Say slowly
Вчитель обирає картки з малюнками потрібних слів. Наприклад, під час вивчення теми тварини: hippo, zebra, giraffe. Під кожною карткою малюємо стільки клітинок, скільки звуків у слові. Вчитель говорить “Let`s say the word slowly!” Усі разом вимовляємо слово та рахуємо звуки, вчитель замальовує клітинки, або прикріпляє магніт після кожного звуку. Коли учні вже зрозуміли принцип завдання, вони можуть робити це замість вчителя, а потім й в парах. Коли клас вже не має труднощів, просіть їх порахувати звуки про себе.
We are robots
Говоримо всім класом “I can talk like a robot. Listen to me. What’s the word? 1-2-3”. Далі вчитель демонструє картку, наприклад з малюнком зебри, а учні вимовляють його по звуках.
Коли учні опанували правила, розділіть їх на пари. Один стає спиною до вчителя, інший – обличчям. Той, хто не бачить картку, має послухати товариша і назвати слово. Потім, учасники міняються місцями.
Більше вправ і завдань розберемо на вебінарі 27 жовтня.
Як довго виконувати такі вправи?
Доречно присвятити такому виду діяльності перші три роки навчання учнів. Звичайно, ці вправи будуть ускладнюватись.
Як сумістити ці вправи з навчальною програмою?
Ми вважаємо, що на уроках англійської слід збалансувати знання та вміння, яким ми навчаємо учнів. Знати англійську – це розуміти усні та письмові повідомлення, вміти відповідно відповісти на них, знати граматику та мати достатній словниковий запас. Тому немає сенсу фокусуватись тільки на вивченні літер, а потім переходити до основного курсу. Такі вправи можуть стати чудовою розминкою на початку уроку, потім, під час вивчення нових слів можна додати одну з ігор, щоб краще опрацювати нову лексику.
Багато курсів містять готові уроки для підготовки учнів для читання. Наприклад, у курсі Our World 2nd ed, рівень Starter учні кожного розділу опрацюють три різні звуки та вивчать віршик з вивченим матеріалом. Курс Wonderful World 2nd ed має спеціальну рубрику Sounds of English, в якому учні також опрацьовують важкі звуки англійської мови. Ці курси мають дозвіл МОН для використання у школах та за відгуками викладачів мотивують учнів до навчання.
Переглянути зразки курсів можна за посиланнями:
Wonderful World 2nd ed Level 1
Якщо бажаєте краще зрозуміти методику навчання читання, дізнатись, які методи працюють, а які ні, отримати поради для роботи з вашими учнями, чекаємо вас на вебінарі Reading Adventures in the Primary Classroom.
Рекомендуємо ознайомитися
Media Literacy in ESL Teaching
У цій статті розглядається значення медіаграмотності у викладанні ESL, її визначення, вплив і застосування на практиці.
Mediation, Media Literacy and More in our autumn 'to watch' list
Не встигли взяти участь у вебінарах цієї осені?
Підсумки конкурсу «Розшифровуємо культурі коди разом!»
Щиро дякуємо всім учасникам за активність та креативні роботи.