Дозвольте учням помилятись
Робота вчителя англійської мови – це, перш за все, навчити учнів взаємодіяти, співпрацювати та мислити, послуговуючись мовою. Однак, часто ми ставимо на перший план сам предмет вивчення і тоді звертаємо більше уваги на правильність використання мови відповідно до правил.
Звичайно, писати, читати та говорити грамотно – це одна з необхідних цілей на уроках англійської, але поряд стоять і інші цілі – спілкуватись вільно і створювати умови, де учні будуть залучені й вмотивовані. Для цього їм необхідно дозволяти помилятись, допомагати опрацьовувати свої помилки, підтримувати в цьому процесі для руху вперед. Пригадайте, як проходить навчання їзди на велосипеді – необхідно багато разів упасти, аби напрацювати баланс і далі відточувати навик.
Як варто працювати з учнями над помилками?
По-перше, розберемо типи помилок, де зазначатимемо англійські слова для повнішого розуміння різниці:
Похибка – Mistake – це може бути описка, одрук, випадкова неправильна вимова. Похибки виникають через втому, неуважність. Зазвичай похибки виправляються учнями самостійно, коли вони навчені слідкувати за мовленням.
Помилка – Error – повторювана похибка, що виникає, коли учні недостатньо добре засвоїли матеріал. Тобто якщо учень постійно говорить «He go to school», це означає, що він недостатньо засвоїв граматичну структуру дієслів у теперішньому часі, 3-ї особи однини. Якщо не навчити учнів працювати з помилками, то похибки переростають в помилки, що з роками, навіть за умови чіткого розуміння правил пізніше, помилки перетворюються в сталі помилки (fossilization), і тоді учням набагато складніше їх помічати.
Типи роботи над помилками:
· Самовиправлення: вчитель допомагає учню впізнавати помилки та самостійно виправлятись.
· Робота в парах: учні слідкують за мовленням одне одного і допомагають виправлятись при допущенні помилок чи похибок.
· Класна робота: учні всім класом опрацьовують помилки.
· Робота вчителя: при допущенні помилки учнем залучається вчитель для її виправлення.
Стратегії роботи над помилками:
· Повторення або Ехо. Типово використовується для помилок у вимові чи сталих структурах. Якщо учень говорить «He go to school», вчитель повторює речення, але вже правильно, аби звернути увагу на помилку.
· Ре-формулювання або питання. У випадку «He go to school», вчитель може перепитати або переформулювати: «Does he go to school?», «She goes to school, Ivan goes to school, and he…?”
· Мова тіла, вирази обличчя. Вчителі інтуїтивно послуговуються цією стратегією, однак важливо пам’ятати про емоційне, дружнє ставлення. Можна домовитись з учнями, що певні жести означають помилку, яку вони самі мають виправити – клацання пальцями, вказування на якийсь предмет у класі (наприклад портрет письменника чи зображення Вестмінстерського абатства. Для молодшої школи може бути іграшка, що відповідає за правильну вимову).
· Самоповторення. При допущенні помилки, вчитель просить учня повторити речення вдумливіше.
· Записи. Використовується для комунікативних вправ, коли наприклад, учні працюють у парах, вчитель моніторить процес і записує помилки в записник, після чого – на дошці, де учні всім класом виправляють помилки, а ті, хто їх допустився, швидше за все, усвідомлюють, що це їхня помилка.
Важливо пам’ятати, а також вчити учнів, що помилки та похибки – це невіддільна частина навчання, і без них неможливо нічому навчитись. Розкажіть учням, що колись ви теж не знали англійської і які помилки постійно робили в школі, і що вам особисто допомогло виправлятись. Пояснюйте учням, що говорити правильно потрібно для того, щоб їх розуміли, адже мова – це певна суспільна домовленість, створена для порозуміння.
Нагадаємо, що видання Cambridge послуговуються Cambridge English Corpus, і містять завдання з роботою над найчастішими помилками, що запобігає допущенню цих помилок завчасно. Так, зокрема, в підручниках Super Minds Ukrainian Edition, Prepare Ukrainian Edition, Think Second Edition, Kid’s Box New Generation є вправи на відпрацювання вимови, письма, комунікативних патернів, мовних кліше та ін. в кожному розділі й до кожної теми. Крім того, серія In Use допоможе впоратись із помилками як в індивідуальній, так і в класній роботі.
Рекомендуємо ознайомитися
Use your Non-Dominant Hand and Write Down
Alan Maley у своїй книзі Alan Maley’s 50 Creative Activities пропонує завдання, що допоможе вийти за рамки звичного та активізує дискусію наприкінці завдання.
9 травня безкоштовний вебінар від NATIONAL GEOGRAPHIC LEARNING
Вебінар «Design Homework that Makes Students Want to Learn More»
Новий навчальний курс для учнів середньої школи Portal to English
На ваші численні прохання розповідаємо більше про новий навчальний курс для учнів середньої школи Portal to English.