Artificial Intelligence in ELT: A Threat or a Teaching Buddy?
Tip 3. Teen Series
Tetiana Shelepko
Cambridge ELT Consultant
Штучний інтелект на уроках англійської: загроза чи партнер у навчанні?
«Математика тішить душу», – так у своїй роботі
«Метафізика» Арістотель ще у IV столітті писав про математичні абстракції і
їхній прояв у дії, тоді як логіка й уміння мислити – це дещо інше. Ми починаємо
статтю з такої древньої цитати саме тому, що штучний інтелект, а зокрема
генеративні моделі, закладені в основу таких ресурсів, як ChatGPT, Bard та
інші, – це математика, статистика, аналіз даних, і аж ніяк не «інтелект», хоч
так він і називається.
За минулий рік частина користувачів цих
ресурсів встигли потішитись, частина – злякатись, а частина знайшла
застосування їм у своїх галузях. Нижче спробуємо розібратись, чи варто мати
справу із генеративними моделями на уроках англійської.
Загрози, про які говорять вчителі
На початку року ми провели вебінар, де в опитуванні вчителі англійської назвали свої перестороги щодо використання штучного інтелекту:
Розглянемо декілька із цих «загроз».
Загроза креативності, критичному мисленню і комунікації
Тут одразу на думку спадає повість «Фах»
Айзека Азімова, написана ще в 1957 році, де головний герой не здобуває освіту,
як це прийнято в антиутопічному суспільстві описаного Азімовим світу, бо
виявляється «непридатним», а натомість читає книжки та вчиться винаходити нове.
Як бачимо, проблема таких пересторог існувала задовго до інтернету і доступу до
штучного інтелекту, і полягає не так в існуванні цих інструментів, як в
організації процесу навчання.
У той час освіта була спрямована на формування
вузькопрофільного спеціаліста, одиниці індустріального технологічного світу.
Сьогодні ж ми розуміємо, що цей час минає, хоча відлуння його досі залишаються
у державних системах освіти, де учням рідко повідомляється мета навчання і
створюються умови обов’язковості вивчення правил чи формул без розвитку
мислення як такого.
Попри це, спільнота освітян, особливо
гуманітарної направленості, все глибше відчуває потребу у створенні умов для
розвитку усвідомленої, мислячої й творчої особистості саме через брак таких
умов у минулому. ШІ може якраз допомогти із розвитком критичного та креативного
мислення і стати предметом цікавої дискусії у наведеному нижче завданні:
Завдання
1. Прочитайте тексти та виберіть той, який вам
сподобався:
Текст 1:
Текст 2:
2. У парах аргументуйте вибір: I liked this story
because… It made me think/feel …
3. Який з цих текстів, на вашу думку, написаний
ШІ, а який придумала людина?
4. Як звучав запит до ШІ для написання такого
тексту? Обговоріть у групах: I think, that text one is written by…. because….
Відповіді: Текст 2 написала людина. Завдання
для ChatGPT звучало так: Напиши коротку історію до 10 речень про підлітка.
5. Дайте своє завдання ChatGPT і напишіть власний
текст із таким же завданням.
6. Дайте партнеру вгадати, хто написав текст.
Обговоріть в групах чи парах, що відрізняє згенерований ШІ та створений людиною
текст.
Завдання для вчителя
Нижче наведено приклад командного проєкту для учнів із цифрової платформи Cambridge One для курсу THiNK Second Edition. Яку частину завдання ви могли б порадити учням виконати із використанням ChatGPT? Нагадайте, що в попередньому завданні було досить просто відрізнити тексти та цінність полягає саме у власній творчості, співпраці й критичному мисленні, на яке не здатен ШІ.
Отже, як і будь-яка інновація, генеративні
моделі, такі як ChatGPT, Bard та інші, можуть нести загрози, а можуть стати
компаньйоном вчителя у перевірці домашніх завдань, підготовці до уроків, пошуку
інформації, створенні списків речень чи текстів відповідного рівня та інше.
Водночас ми не можемо відкидати реальність і мусимо вчити дітей правильно
підходити до використання технологій, а для цього нам самим потрібно
застосувати креативність, розібратись у можливостях і придумати, як саме ШІ
може покращити освіту, а не загрожувати їй.
Більше завдань та прикладів – у записі вебінару "Is AI Really That Dangerous for Learning?".
Більше з теми:
ArtificialIntelligence in English language learning
6tips for using generative AI tools in the ELT classroom
Everybody’s talking about GenAI, but what are English teachers saying?
TeachersTalk Tech #1: Can we trust AI?
Якщо вас зацікавив курс THiNK Second Edition, переходьте за посиланнями нижче:
Отримати
консультацію Cambridge One: tshelepko@cambridge.org
Рекомендуємо ознайомитися
Young Stars + ELT Platform = успіх ваших учнів!
Використовуйте онлайн платформу ELT Platform для доповнення матеріалів підручника Young Stars
Онлайн-конференція для вчителів англійської мови початкових класів
Запрошуємо вчителів англійської мови початкових класів на онлайн-конференцію від видавництва National Geographic Learning та компанії «Лінгвіст».
Pronunciation and Early Literacy in the Pre-School Education
У цій статті ми поговоримо про фонологічну усвідомленість і те, як спонукати найменших учнів чути риси різних звуків і практикувати фонеми англійської мови.