Як зразки для наслідування допомагають учням подолати мовний бар’єр?
Кожен з нас має улюбленого актора, співака, політика або письменника. І більшість з нас жартома повторюють їхні канонічні вислови, такі як «I’ll be back!» Арнольда Шварценеггера, «All that glitters is not gold» Вільяма Шекспіра та вірусна двомовна фраза «Добрий день, everybody!» Бориса Джонсона.
Знайомство з іноземною культурою неодмінно породжує пошук зразків для наслідування серед її носіїв та запозичення їхніх найбільш ефектних висловів. Це допомагає учням створити візію майбутнього – уособити свої уявлення про те, якими вони стануть, коли вивчать нову мову та достатньо адаптуються до нової культури. Цей процес також надихає учнів на постійний розвиток, коли вони мають подолати мовний бар’єр.
Але яке місце посідає наслідування інших людей у класичному вивченні мов, коли ми вже маємо вчителя, підручники, інтерактивні вправи й збалансоване до навчальних потреб навантаження?
Нещодавнє дослідження викладачів з лінгвістики Ноттінгемського університету, Крістін Муір, Золтана Дернеї та Свені Адольфс, висвітило наскільки фундаментальний вплив на вивчення англійської мови має наслідування. З 8 тисяч опитаних ними іноземних студентів та дорослих 68 відсотків мали принаймні одну англомовну рольову модель та намагалися перейняти її вислови й манеру спілкування.
Дослідження показало, що рольові моделі допомагають учням:
- навчитися правильної вимови;
- перейняти граматичні структури;
- розширити словниковий запас;
- покращити розуміння нової культури;
- прийняти власні мовні особливості;
- зробити процес вивчення іноземної мови цікавішим і захопливим.
У своїй статті «Role Models in Language Learning: Results of a Large-Scale International Survey» (2019) автори визначили чотири ключові критерії, на які спираються учні для пошуку своїх зразків для наслідування:
Критерій | Вираження |
Загальне володіння англійською мовою | Розмір словникового запасу, граматична точність та ораторська майстерність |
Паралінгвістичні характеристики | Міміка, жести, тон і висота голосу |
Особисті якості | Навички, здібності, впевненість у собі та почуття гумору |
Акцент та особливості вимови | Варіанти англійської мови, використання неологізмів та жаргонізмів |
Зазвичай учні обирають зразками для наслідування тих, хто первинно відповідає їхнім інтересам. Вони можуть сформувати цінності учнів як громадян світу, їхнє ставлення до навчального процесу, навчити говорити про свої переконання та оформити їхню ідентичність як користувачів англійської мови. Декілька порад, як допомогти учням знайти свої англомовні рольові моделі для подолання мовного бар’єра:
- Використовуйте аудіо та відео з голосами як носіїв, так і тих, для кого англійська мова іноземна. Це допоможе учням усвідомити, що існує багато різних способів говорити англійською мовою і що немає одного «правильного» способу.
- Запитуйте учнів, які особливості використання мови вони вважають особливо ефективними або привабливими. Це допоможе учням розвинути критичне мислення, більш детально аналізувати почуте й розуміти, що покращує комунікацію.
- Сформулюйте з цих особливостей цілі та складіть разом з учнями шлях до них. Наприклад, говорити з конкретним акцентом Бенедикта Камбербетча може бути нереально, але навчитися говорити чітко майже напевно так.
- Закріпіть за конкретною ціллю декілька публічних людей, щоби учні обрали тих, які відповідають їхнім інтересам.
- Проявляйте зацікавленість, коли учні номінують когось в зразки для наслідування.
- Поєднайте окреслені цілі з вашим навчальним планом та відстежуйте прогрес.
Voices, новий 7-рівневий курс для молоді та дорослих від National Geographic Learning, пропонує саме такий підхід. У запису відео брали участь новатори та дослідники National Geographic з 50 англомовних країн світу. Розповіді дослідників зосереджені на їхньому повсякденному житті: подорожі містом, спілкуванні з друзями, плануванні майбутнього, амбітних проєктах та досягненнях. Учні встановлюють зв’язок між своїм життям і життям дослідників, помічають особливості ефективного спілкування та з захопленням практикують граматику, лексику й вимову, що вже закладені в цей курс.
Пропонуємо вам обрати рольову модель на наступний урок:
Дізнайтеся більше із цієї теми:
Англійська + Цінності = Цікавий Урок
Questions We Ask Adult Learners
Англійська для міжнародного спілкування
Рекомендуємо ознайомитися
Young Stars + ELT Platform = успіх ваших учнів!
Використовуйте онлайн платформу ELT Platform для доповнення матеріалів підручника Young Stars
Онлайн-конференція для вчителів англійської мови початкових класів
Запрошуємо вчителів англійської мови початкових класів на онлайн-конференцію від видавництва National Geographic Learning та компанії «Лінгвіст».
Pronunciation and Early Literacy in the Pre-School Education
У цій статті ми поговоримо про фонологічну усвідомленість і те, як спонукати найменших учнів чути риси різних звуків і практикувати фонеми англійської мови.