Від кліпового до критичного мислення

Однією з найскладніших проблем викладання сьогодні вчителі називають проблеми з увагою та концентрацією в учнів. Часто однією з причин називають кліпове мислення. Що ж таке «кліпове мислення»?
Такий термін з’явився ще наприкінці 1990-х років і пов’язаний він зі сприйняттям інформації за допомогою коротких візуальних відрізків певного матеріалу, часто змонтованих в певну послідовність, що полегшує сприйняття інформації, однак не сприяє її засвоєнню. Увага при кліповому мисленні швидко перемикається з однієї картинки на іншу, однак мозок не встигає обробити інформацію і вибудувати причинно-наслідкові зв’язки самостійно.
Таким чином, навколишнє середовище також сприймається, як ряд непов’язаних подій, а не як повна картина світу. Увага розпорошується і потребує швидких змін ситуацій. Ця проблема стосується не лише дітей, а й дорослих, адже сучасний потік інформації занадто потужний, щоб мозок встигав його обробляти.
Кліпове мислення протилежне критичному мисленню, де задача — уповільнитись і обробити зв’язки між зображеннями, відрізками інформації, подіями, аби встановити причини та наслідки. На жаль, сучасне життя пропонує нам умови, де кліпове мислення стало звичкою, однак є інструменти роботи з уповільненням мисленнєвого процесу і пошуком можливості критично оцінювати інформацію. Зокрема це пов’язано із переключенням з візуальної уваги на аудіальну, наприклад.
Так, завдання по типу «Закрийте очі, послухайте історію, а потім намалюйте, що ви почули» допоможе учням зосередитись і в уяві вибудувати певну історію, виділивши з неї основне на малюнку. Такі завдання неодноразово зустрічаються в підручнику Super Minds Ukrainian Edition.
У роботі з підлітками, які вже звикли до кліповості, можемо використовувати цей тип мислення для обернення. Так, наприклад, підручник Prepare Ukrainian Edition побудований за принципом швидкої зміни тем, але всі ці теми об’єднуються в довгі тематичні блоки, в основі яких лежить формування певної компетентності. Зокрема учні в одному блоці можуть вивчати теми «Одяг», «Покупки», «Їжа», «Технології», але всі ці теми об’єднані певними граматичними конструкціями та схожими мовленнєвими ситуаціями, а також компетентністю «Відповідального споживання».
Так, підручники, розроблені для НУШ Кембриджським університетом та адаптовані видавництвом «Лінгвіст», спрямовані на зміщення фокуса з короткострокового вивчення мови для оцінки чи складання іспиту на вивчення мовних інструментів для розв'язання задач та розвитку мислення.
Читати попередні лайфхаки:
Для вчителів середньої школи:
Лайфхак 2. Чи на часі професійний розвиток вчителя?
Лайфхак 3. З чого починати роботу з підручником Prepare Ukrainian Edition
Лайфхак 4. Back to School Checklist
Лайфхак 5. Епоха комунікації та Prepare Ukrainian Edition
Лайфхак 6. Топ 3 завдань для розвитку самостійності п’ятикласників
Лайфхак 7. Топ 3 завдань для розвитку цифрової грамотності учнів
Лайфхак 8. Відгуки вчителів на курс Prepare Ukrainian Edition
Лайфхак 9. Цифрова грамотність: Поширення інформації та спілкування онлайн
Лайфхак 10. Співпраця і відповідальність підлітків
Брошура «Чому варто обирати Prepare Ukrainian Edition»
Лайфхак 11. Як поєднується індуктивне вивчення граматики та критичне мислення?
Лайфхак 12. Що варто знати вчителю 6 класів НУШ для вдалого вибору підручника?
Для вчителів початкової школи:
Лайфхак 1. Нові шляхи викладання в 1 класах НУШ
Лайфхак 2. Чому варто обрати Super Minds Ukrainian Edition
Лайфхак 3. Розвиток мислення через сторітелінг
Рекомендуємо ознайомитися
Як не забути англійську за літо? Маємо ідею!
Подорожуйте світом англійською без валіз і квитків!
Як отримати WOW-результат від проєктної діяльності
Розглянемо важливі аспекти, які зможуть полегшити впровадження проєктної діяльності на уроках англійської мови
Вебінар "Exam Preparation with Cambridge Materials"
Запрошуємо на вебінар "Exam Preparation with Cambridge Materials".