МЕТОДИЧНА СТАТТЯ “ОРГАНІЗАЦІЯ ІГОР З ДІТЬМИ. ВІДПОВІДІ НА ЗАДАЧІ”
Автор: Діана Головань - методист компанії Лінгвіст
Минулого місяця ми з вами розв’язували методичні задачі.
Сьогодні ділимося рекомендаціями щодо використання ігор на уроках.
Задача 1
Дано: Олена Георгіївна викладає англійську для учнів 3 класу. У групі з 15 учнів. Клас дуже активний, учні не бояться говорити, знають слова та добре виконують вправи. Проте у мовленні роблять багато помилок.
Запитання: Які ігри допоможуть Олені Георгівні навчити учнів говорити правильно, і не засмучувати їх поганими оцінками?
Відповідь
Причини
Розвиток граматичних знань учнів – це тривалий процес, особливо, якщо граматика іноземної мови відрізняється від рідної. Тобто така ситуація природна – учні можуть виконувати вправи без помилок, проте допускатися їх у вільному мовленні. Це своєрідний сигнал для вчителя. На уроках англійської важливо не лише демонструвати правильну вимову, але й активно залучувати дітей до дослідження і спостережень за мовними явищами.
Основні принципи:
- 1. Наближеність до життя. Створити умови, коли в учнів виникне потреба говорити правильно. Наприклад, до класу може завітати іграшка-іноземець, а діти уявно подорожують в англомовну країну, та перетворюються на іноземців. А можна, знайти іноземних партнерів та влаштувати спілкування по відеозв’язку.
- 2. Заглиблення в мовне середовище. Для того, щоб учні могли висловлюватись англійською, їм потрібно багато прикладів вірного вживання мови. Переконайтеся, що учні чують багато речень англійською, що ви вивчаєте вірші та римівки, розігруєте діалоги тощо.
- 3. Повторення. Давати можливість використовувати певні граматичні структури багато разів впродовж тривалого часу. Повертайтесь до вивчених правил спочатку декілька уроків підряд, потім через 2-3 уроки, через місяць. Інтервальне повторення допоможе краще запам’ятати правильні конструкції.
- 4. Поступовість. Будьте впевнені, що учні стикаються з одним ускладненням за раз.
Ідеї викладачів англійської мови
“Необхідно звернути увагу на речення, в якому діти часто роблять помилки. Наприклад, діти говорять: ”I’m like singing” або «I like to dancing”. Потрібно взяти це речення за основу і пограти з дітьми у «Сніжний ком». Наприклад, перша дитина говорить “I like dancing”, наступна дитина повинна повторити цю фразу та додати дію, яку вона любить виконувати: “I like dancing and singing” і т.д. Таким чином, діти запам’ятають як правильно складати речення, потренують пам’ять та вивчать нові дієслова. Прекрасно те, що ніхто не буде почуватися дискомфортно через те, що його будуть постійно виправляти.”
Вероніка Марчук
Гра «Повтори, якщо це правильно»
Учитель готує 10 – 15 демонстраційних малюнків. Показуючи класу малюнок, учитель коментує його. Якщо речення, сказане вчителем, відповідає малюнку, учні його повторюють, якщо ні – мовчать. Учитель може провести це як своє змагання з класом. Якщо клас або хоча б один учень повторюють за ним неправильне твердження, він записує собі очко. Якщо всі учні прореагували адекватно, очко записується класу.”
Катерина Дромашко
“Найкращою вправою вважаю «Find the differences». Підбираємо учням спеціальні картинки, на дошці записуємо структури, які вони повинні вживати, просто підставляючи інші слова – відмінності. Через пару уроків тренуємо інші структури. Таким чином, діти завчать певні речення і зможуть говорити без помилок).”
Оксана Польова
Задача 2
Дано: Пані Валерії пощастило більше. Вона викладає у групі з 8 учнів 2-го класу. Вчителька спробувала організувати учнів, щоб вони пограли у гру по типу Snakes and Ladders. Учням ідея гри сподобалась, але пограти так і не змогли. Петрик відповідав українською. Ігор заважав іншим і відповідав першим за кожного гравця. Аня голосно раділа власним перемогам. А Катя образилась, що не почала грати першою, та пішла до вікна спостерігати за пташками.
Запитання: Що потрібно зробити пані Валерії, щоб наступного разу гра пройшла, як заплановано?
Відповіді
Причини
Молодшим учням важливо почувати себе в безпеці. Добре, коли вони знають, що за чим буде відбуватися в класі, що правила, які встановлює викладач прості, зрозумілі та спільні для всіх (і для викладача також). Проблеми виникають при порушенні цих базових умов. Гарне правило – це те, яке можна озвучити одним словом або малюнком.
Основні принципи: (На основі методичних рекомендацій підручника Look)
- 1. Підготовка. Переконайтесь, що ви підготували необхідні матеріали для гри. Звертайте увагу на список матеріалів до ігор.
- 2. Чіткі інструкції. Підготуйте короткі інструкції, проілюструйте приклади там, де це можливо. Іноді, приклад, пояснить більше, ніж слова. Проговоріть інструкції для себе, скільки часу ви витратили на пояснення. Продумайте часові рамки гри.
- 3. Проговоріть правила гри: що можна, і що не можна робити. Правила мають бути однаковими для всіх. Якщо передбачені покарання, то вони мають бути в ігровій формі. Проведіть раунд у відкритому форматі, коментуючі дії учасників там, де це доречно.
- 4. Залиште потрібні для гри слова або приклад відповіді на дошці. Покажіть учням, де можна подивитись, як правильно відповідати.
- 5. Спостереження. Викладач має спостерігати за грою учнів, допомагати вирішувати спірні ситуації згідно з встановленими правилами.
- 6. Гра має мати чітку мету. Мета для учнів – досягти певний результат (набрати бали, дійти до фінішу тощо) Мета для вчителя – відпрацювати певний матеріал, ми не витрачаємо час уроку на ігри, які не навчають учнів англійської. Ідеальна гра поєднує обидві мети.
Ідеї викладачів англійської мови
“Перед початком гри Пані Валерії потрібно, по-перше, самій досконало знати правила гри, а по-друге, вміти лаконічно і цікаво пояснити їх учням. Під час пояснення правил гри можна використовувати імена учнів замість слова «гравець». Наприклад, “Аня кидає кубик і голосно рахує кількість кроків.” Вчитель постійно знаходиться поруч і заохочує дітей ставити питання в незрозумілих ситуаціях. Можна пройти тренувальний раундДоцільно поділити учнів на 2 або 4 групи, щоб не було нудно чекати своєї черги.
По закінченню гри всіх учнів нагородити оплесками!”
Юлія Мул
“У класі виникла така ситуація, оскільки учні 2 класу ще не можуть довго чекати спокійно, поки інші виконають якесь завдання. Їм потрібно постійно бути у дії. Кожному з них!
Оскільки учнів парна кількість, я б порадила поділити їх на команди по 2. Таким чином, кожному з них потрібно буде менше часу чекати, поки всі покидають кубик… так вони швиденько по 2 покидають кубики і назвуть потрібні слова. Таким чином, кожна пара зможе зіграти у гру декілька разів, по черзі кожен з них буде 1 починати. Так їм буде цікавіше і захоплююче!”
Оксана Польова
“Можна учням запропонувати в парах по двох пограти аби учні які володіють краще вимовою та англійською згрупувались зі слабшими учнями та допомагали їм. Таким чином сильніші учні будуть почувати себе вчителями, наставниками, а слабші зможуть проявити свої здібності.”
Христина Головченко
Задача 3
Дано: Тетяні Анатоліївні, вчителю англійської у молодших класах, потрібно підвищити кваліфікацію. Прийшов час провести відкритий урок з елементами ігрової діяльності у 2-му класі. У класі навчається 21 учень, а гра, яку обрала Тетяна Анатоліївна виглядає як на малюнку. На щастя, урок проходитиме у кабінеті з інтерактивною дошкою.
Запитання: Як організувати клас, щоб всі учні змогли пограти у гру на відкритому уроці?
Відповідь
Основні принципи:
- 1. Новизна. Ігри цікаві учням у двох випадках. Або це улюблена гра класу, і вони можуть грати безліч разів. Або це нова гра з цікавою подачею. В першому випадку вчителю все одно потрібно щось змінювати. Наприклад, змінювати слова або їх порядок. Саме тому, обираючи гру, як для відкритого уроку, так і для звичайного, переконайтесь, що ви дотримуєтесь цього принципу.
- 2. Навчання. Гра – не самоціль уроку. Викладач має переконатись, що учні мають контекст, знають матеріал. Важливо продумати хід уроку, щоб певні вправи до та після гри допомогли використати матеріал та результати гри.
Ідеї викладачів англійської мови
“Тетяні Анатоліївні слід насамперед оголосити чіткі інструкції користуючись правилом KISS – keep instructions short and simple. 21 учня можна поділити або на 3 команди по 7 осіб, які змагатимуться між собою. або на 7 команд по 3 особи, де відбуватиметься робота в трійках. таку гру можна успішно провести якщо на попередньому уроці фронтально провести гру з такими ж питаннями. Наприклад, використати сервіс, bamboozle проблеми у вчителя не буде, якщо до цього заняття діти звикли до чітких, простих інструкцій.”Аліна Паливода “Перш за все учнів потрібно налаштувати на позитивний настрій, зацікавити, гарно та емоційно розповісти про гру. Погрупувати учнів таким чином аби були сильніші та слабші учні в команді, аби вони один одному допомагали. Це згуртує і допоможе створити позитивний настрій.
Другий варіант якщо є багато місця в класі, вчитель може видрукувати на папері камінчики, картки з питаннями і учні зможуть пограти в класі цю гру, це буде значно цікавіше, створить чудову ігрову та навчальну атмосферу. Будуть залучені не тільки знання з англійської мови, але й фізичні рухи, що розрядить атмосферу.”
Христина Головченко
“Подібні ігри грати на попередніх уроках 2. До початку гри пригадати лексику, вживану в цій грі 3. Якщо треба, нагадати правила гра, а краще, щоб хтось з учнів сам розповів правила гри.”
Катерина Дромашко
Ділимось з вами плануванням до ігрового уроку за підручником Look. Зверніть увагу, як чітко прописані дії викладача, ідеї щодо висловлювань, мета уроку та необхідні ресурси. Водночас книга містить додаткові ідеї, які допоможуть персоналізувати урок.
Додаткові ресурси:
Стаття «Look and Do», як використовувати фотографії на уроках з учнями молодших класів.
Запис вебінару «Make Learning a Joy with Songs and Games», Diana Golovan
Рекомендуємо ознайомитися
Linguist Talks: святковий подкаст 2024
Подкаст «Linguist Talks» — простір для розмов українською про все, що стосується викладання.
Підручник «Young Stars»: систематичний підхід до засвоєння матеріалу
«Young Stars» — повноцінний інструмент для закріплення матеріалу та усунення прогалин у знаннях учнів
Ефективні стратегії підведення підсумків на уроках англійської мови
Підведення підсумків – важливий етап уроку, який допомагає учням не просто запам’ятати нову інформацію, а й глибше її зрозуміти та використовувати на практиці.